Moj Kosmos z serii My Brain

Zawsze fascynował mnie fenomen jakim jest ludzki mózg, a zwłaszcza mój własny mózg.
Mózg jest najbardziej skomplikowanym narządem w organizmie człowieka. Mózg to jest wielka fabryka wszystkich naszych myśli, naszych działań, naszej pamięci, naszych uczuć i naszego postrzegania świata. Ta galaretowa masa tkanek waży około 1,4 kg i zawiera około miliarda komórek nerwowych, czy neuronów.
Złożoność połączeń między komórkami jest zadziwiająca. Każdy neuron może nawiązać kontakt z tysiącami, a nawet dziesiątkami tysięcy innych, przez maleńkie struktury zwane synapsami. Nasze mózgi tworzą miliardy nowych połączeń w każdej sekundzie naszego życia. Wzór i wytrzymałość połączeń stale się zmienia i nie ma dwóch mózgach które by były do siebie podobne.
Ale jeśli myślisz, że twój mózg jest bardzo zorganizowany, uporządkowany, logiczny i ma wszystko pod kontrolą to jesteś w dużym błędzie! W rzeczywistości bardzo często, mózg znajduje się na krawędzi chaosu. W każdym razie mój mózg na pewno. Byłam bardzo zadowolona, kiedy pewnego dnia znalazłam artykuł w "New Scientist" (01 kwietnia 2009 r.) pod tytułem "“Our complex brains thrive on the edge of chaos”". Całe życie byłam „chaotem” - mój mózg był. Chaotyczne myśli, miliony pomysłów bez struktury, dziwności galopujące w tysiące na sekundę; wykonywanie kilku rzeczy jednocześnie, brak stanu relaksu, całkowita niemożliwość powstrzymania myślenia mózgu (nawet jeśli jest to we śnie ). Pogodziłam się już nawet z tym, że nie jestem normalna, że mój mózg nie jest normalny. Aż pewnego dnia odkryłam, że "myślenia CHAOTYCZNE rzadko jest receptą na sukces, ale znalazły się nowe dowody na to, że działania na krawędzi chaosu mogą doprowadzić nasz mózg do zdumiewających czynów/możliwości http://www .newscientist.com/article/mg20127015.000-our-complex-brains-thrive-on-the-edge-of-chaos.html. Czyli istnieje jeszcze dla mnie szansa!
I to (też z New Scientist) „Czy kiedykolwiek doświadczasz , że znikąd i nagle pojawiają się dziwne myśli w twojej głowie, powodując jeszcze bardziej dziwaczne odczucia. Nie masz zielonego pojęcia, dlaczego to coś nagle rodzi się przypadkowo w tym szczególnym i w tym konkretnym czasie. Prawdopodobnie starasz się znaleźć jakieś racjonalne wyjaśnienie: takie ulotne myśli, jakkolwiek wydają się przypadkowe, muszą być produktem przewidywalnych i racjonalnych procesów. Mózg nie zna przecież przypadkowości. Kiedy przetwarza informacje to działa jak potężny komputer, wszystkie procesy są podporządkowane logicznym operacjom. Czyż nie tak? Właściwie to nie tak. W rzeczywistości, mózg działa na krawędzi chaosu. I choć w większości zachowuje się w sposób uporządkowany i stabilny, to co jakiś czas nagle i nieprzewidywalnie szarpie się w zamieci hałasu.
Neurobiolodzy od dawna podejrzewali, że tak to musi być. Ale dopiero od niedawna, udało im się udowodnić, że mózg działa w ten sposób. (New Scientist, 29 czerwca 2009 przez David Robson)
Hałas mózgu zwiększa się z wiekiem mózgu. Można to porównać do starego ekranu telewizyjnego, czym starszy tym większe podobieństwo do występowanie linii falistych, śnieżności i zakłóceń. Czym starszy twój mózg tym więcej generuje hałasu ( 07 lipca 2008 roku "New Scientist"). Czy to nie wspaniałe, najlepsza maszyna w świecie, ( OK,może tylko w tym nasz mały świecie ziemski) bazuje na przypadkowości, i potrzebuje i generuje hałas.
Mózg, w szczególności mój chaotyczny i głośny mózg był inspiracją do nowej serii My Brain. Do tej pory powstało 9 obrazów (jeden jest w Nowym Yorku, a 3 sa na wystawie w Londynie). Obrazy są chaotyczne, przypadkowe, eksperymentalne i pełne dziwnych dodatków.

Rozmowa z kosmosem na tematy rozne - 140 x 120 cm; collage

Moj mozg, kiedy zapadam w sen , 120 x 100, akryle, oleje, sok z buraka,  igly

Moj mozg po trzecim kielichu szampana zastanawiajacy sie nad  kondycja homo imbibiens  - 90 cm x 90 cm; akryle, sok z buraka, ocet winny, sok z jagod 

Komentarze

Popularne posty