Láska Nebeská, czyli Niebiańska Miłość

Od Miki i Michasia dostałam audiobooka 'Láska Nebeská'. Absolutnie Rewelacyjne!
Nie czytałam tych felietonów, ale dzięki audiobookowi miałam możliwość ich posłuchać.
Czytane przez autora Mariusza Szczygła, wprowadzają mnie w niebiańsko surrealistyczny stan i pozwalają mi nawet zapomnieć o tym cholernym prasowaniu- słucham ilekroć prasuję.

"Po co wymyślono Czechow?"
- pytanie które zadaje Mariusz Szczygieł i odpowiedz:
"Żeby wprowadzić Polaków w dobry nastrój." 
Mnie na pewno wprowadza. Kocham literaturę czeską, ale jakoś do samych Czechow nigdy się nie mogłam przekonać. Byłam tam parę razy w Pradze i zawsze spotykałam się z gburami.  Taksówkarze mnie oszukiwali, jedzenie było fatalne, a w knajpach gburowata obsługa . O 12 w nocy zamykano puby i kawiarnie i po prostu wyrzucano człowieka na bruk. Może się już to zmieniło?

 Mariusz Szczygieł przybliżył mi bardzo Czechow i jakoś sprowadził do poziomu bardziej strawnego.
Lubie Czechow za to, ze nie są tak religijni jak Polacy, ze maja niesamowite abstrakcyjne poczucie humoru i ze potrafią się z siebie samych śmiać. Polacy tego nie potrafią, tak naprawdę.

Kiedy zaczął czytać felieton poświęcony Ota Pavel i jego opowiadaniu "Śmierć pięknych saren", zostałam całkowicie przekupiona. Kocham te książkę  to jedno z najpiękniejszych opowiadań jakie kiedykolwiek zostało stworzone przez człowieka. Bylo to tak dawno kiedy pierwszy raz zaczęłam czytać Ota Pavel i tak naprawdę nigdy go nie skończę czytać. Ciągle do niego wracam. Mariusz Szczygieł i chyba cale Czechy uważają Śmierć pięknych Saren i Ota Pavel za najbardziej optymistyczne opowiadanie / osobę  stworzone przez Czechow. Mnie książka ta ujęła pięknem. Rzadko spotyka się tak pięknych ludzi, jak w tym autobiograficznym opowiadaniu Pavla. Jest to piękno  które zniewala, powala, i pozwala udać się w lot transcendentalny na skrzydłach człowieczeństwa.

 Felieton dotyczący Jára Cimrman, wprowadził mnie w całkowicie odlotowy nastrój  Ten naród nie potrzebuje popalać sobie marihuany, żeby się odczadzic. Zawsze stawiałam Meksykanów na pierwszym miejscu wspaniałego obłąkania surrealizmem, ale po zapoznaniu się z Jára Cimrman, Czesi zdecydowanie ich przebili. To jest odlot w Celestialne zakamarki mózgu 

 Dla niedouczonych i nieświadomych:  Jára Cimrman jest największym czeskim wynalazcą, muzykiem, architektem, pedagogiem, dramaturgiem, kryminologiem  lekarzem itd, itd. Jak fama niesie, był chyba nawet bardziej genialny od samego Leonarda da Vinci!

Jára Cimrman se narodil ve Vídni někdy mezi léty 1853 a 1859 (matrikářův nejistý rukopis připouští i roky 1856, 1864, 1868, 1883 či 1884).Jeho otec byl český krejčí Leopold Cimrman a matka rakouská herečka Marlen Jelínková-Cimrmanová. On sám se cítil být Čechem, o čemž vypovídá i poslední zápis z jeho deníku, kde vyjadřuje touhu „uvidět svou vlast Böhmen“.Byl jedním z největších českých dramatiků, básníků, hudebníků, učitelů, cestovatelů, filozofů, vynálezců, kriminalistů a sportovců své doby.Podle nejnovějších zjištění byla vyvrácena tvrzení o tom, že poslední místo, kde Cimrman jistě pobýval, je pojizerská osada Liptákov. Cimrman se prokazatelně dožil první světové války, ale díky infekční žloutence nebyl odveden na frontu. Většinu času tak trávil v pražské kavárně Louvre na Národní třídě, kde také napsal převážnou část hry České nebe, kterou dokončil ve svém skromném příbytku na půdě obecné školy v Dymokurech, odkud vedl čilou korespondenci s přáteli v boji. O jeho dalším osudu již další důkazy neexistují. Údajné místo jeho skonání se nachází v lese na tzv. Husí cestě, poblíž obce Skalka na Kokořínsku. Za svého života se nedočkal uznání. Teprve objevem truhly s pozůstalostí dr. Evženem Hedvábným je evropská veřejnost seznámena s jeho géniem.
A tutaj zdjęcie mogiły Jára Cimrman, ktore znalazlam na Wiki


Panie Mariuszu, dziękuje za wspaniale felietony, kłaniam się nisko.
Kasia Turajczyk

Komentarze

Popularne posty